Jakie są zadania układu napędowego?

Układ napędowy jest bez wątpienia jednym z najważniejszych układów w samochodzie. To dzięki niemu moc generowana przez serce samochodu trafia na koła, co bezpośrednio przekłada się na jego osiągi. To jednak nie odpowiada na pytanie postawione w tytule. Przejdźmy więc zatem do tego.

Pisząc najprościej jak to możliwe, zadaniem układu napędowego jest przenoszenie mocy i momentu obrotowego z silnika na koła. Ciekawy jest jednak sposób, w jaki to robi. W tym krótkim artykule opiszemy elementy, z których składa się układ napędowy i jak te elementy sprawiają, że energia mechaniczna z silnika trafia na koła.

Koło zamachowe lub koło dwumasowe

Pierwszym elementem układu napędowego, na jaki przenoszona jest moc silnika, jest koło zamachowe, lub koło dwumasowe. Koła zamachowe były raczej stosowane w starszych dwusuwowych silnikach, w których generowana moc była bardzo niestała. Kolo zamoachowe działało, jako miejsce do krótkotrwałego magazynowania energii.

Tak samo jest w przypadku znacznie płynniej działających silników czterosuwowych. W tym wypadku taka bryła obrotowa magazynująca energie nie jest już koniecznością, a zwyczajnie poprawia charakterystykę pracy układu. Przykładowo zmniejsza zużycie energii o około 5%.

Sprzęgło

Następnie tak znormalizowana moc jest przekazywana na sprzęgło. Jego zadaniem jest łączenie lub rozłącznie wałów w zależności od aktualnych potrzeb. Jest to niezbędny element układu, dzięki któremu, kolejny element jest w stanie wykonać swoje zadanie.

Skrzynia biegów

Wspomnianym wcześniej elementem jest skrzynia biegów. Jej zadaniem jest zmiana przełożenia. Dzięki temu moc może być efektywnie przekazywana przy różnych prędkościach.

Dyferencjał

Zadaniem tego elementu jest przekazywanie mocy na półosie. Jest on skonstruowany w taki sposób, aby koła po obu stronach pojazdu mogły być napędzane, jednocześnie zachowując różne prędkości obrotowe wymagane podczas skręcania. Bez dyferencjału podczas skręcania, jedno z kół traciłoby możliwość toczenia się i musiałoby się ślizgać po powierzchni. Tak rozdzielona moc, trafia już na koła.