Dieta wegetariańska – zalety i wady

Dieta wegetariańska jest jedną z najzdrowszych diet. Dzięki wyeliminowaniu z codziennego menu mięsa zyskujemy przede wszystkim duże pokłady energii i lepszy nastrój. Oczywiście dieta wegetariańska wymaga odpowiedniego balansu i umiejętności stworzenia pełnowartościowych posiłków. Inną zaletą diety jest ochrona naszej planety, ponieważ produkcja mięsa na dużą skalę wymaga ogromnych nakładów wody i miejsca. To z kolei prowadzi do zanieczyszczania środowiska, gromadzenia odpadów i ścieków. Ogromna rzesza wegetarian przy wyborze diety kieruje się niewątpliwie swoimi przekonaniami i miłością do zwierząt.

Kilka odmian wegetarianizmu

Najczęściej spotykaną odmianą wegetarianizmu jest laktoowegetarianizm. Ta odmiana pozwala na spożywanie posiłków mlecznych i jaj. Inną popularną odmianą wegetarianizmu jest laktowegetarianizm, który nie uznaje w diecie spożywania jajek i mięsa. Jeszcze inną odmianą jest owowegetarianizm, który dopuszcza spożywanie jaj, ale nie uznaje produktów mlecznych i ryb. Mniej popularny pescowegetarianizm dopuszcza jako jedyny spożywanie produktów w postaci ryb w diecie.

Restrykcyjne formy wegetarianizmu

Istnieją także restrykcyjne diety wegetariańskie, są to: witarianizm oraz fruktarianizm. Dieta taka opiera się głownie na jedzeniu świeżych warzyw i owoców. Przede wszystkim witarianizm nie pozwala na gotowania jakichkolwiek potraw. Zabronione jest też picie kawy, herbaty i soków. Można pić tylko wodę. Z kolei fruktarianizm jest jeszcze bardziej restrykcyjny, bo dopuszcza jedzenie owoców, które same spadły z drzewa.

Zalety diety wegetariańskiej

Zalet diety wegetariańskiej jest wiele. Wyeliminowanie mięsa z jadłospisu prowadzi do obniżenia ciśnienia i stężenia cholesterolu we krwi. Niewątpliwie zmniejsza się podatność na choroby układu sercowo –naczyniowego i cukrzycę. Zmniejsza się także zachorowalność na nowotwory, w tym jelita grubego. Dieta bogata w świeże warzywa i owoce dostarcza organizmowi potrzebne witaminy, składniki mineralne i przeciwutleniacze. Wegetarianie dostarczają organizmowi duże ilości błonnika, który zapobiega zaparciom.

Smukła sylwetka

Niewątpliwą zaletą diety wegetariańskiej jest łatwość w utrzymaniu szczupłej sylwetki ciała. Rezygnacja z mięsa i jego przetworów ogranicza spożywanie wielu konserwantów i wysoko kalorycznej żywności. Zaletą diety wegetariańskiej jest spożywanie dużej ilości świeżych warzyw i owoców, co sprzyja utrzymaniu odpowiedniej masy ciała.

Wady diety wegetariańskiej

Dieta wegetariańska wymaga przemyślenia i skomponowania odpowiednego jadłospisu. Powinny z niej zrezygnować kobiety w ciąży i małe dzieci. Po poradę najlepiej wybrać się do dietetyka, który skomponuje dla nas odpowiedni jadłospis na kilka tygodni. Najzdrowsze jest stopniowe eliminowania mięsa ze swojego menu. Dieta wegetariańska musi być pełnowartościowa, tak aby dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych składników mineralnych. Źle dobrana dieta wegetariańska może doprowadzać do wielu niedoborów, a nawet doprowadzić do chorób. Niedobory najczęściej dotyczą nieodpowiedniej podaży witaminy D i B12. Restrykcyjnym wegetarianom zaleca się suplementację tymi witaminami przez cały rok. Często zdarza się, że w organizmie wegetarian brakuje także żelaza, wapna, cynku i kwasów Omega-3.

Może Ci się również spodobać

Jakie są metody konserwacji żywności?

Piwo – właściwości zdrowotne trunku

Jeść zdrowo, czyli jak? Poznaj największe mity o zdrowym odżywianiu.

Dieta dla mózgu – sprawdź czego unikać, aby wzmocnić koncentrację